Zaalboekje Erwin Wurm | Museum Het Domein, Sittard | 2007


 

Zaalboekje
Erwin Wurm
Direktionsskulptur
con vista sulle mie montagne
Museum Het Domein
Sittard, 2007
17 x 24 cm
32 p

’Put the bear in your trousers and stand quiet’, luidt de instructie op het podium, begeleid door de titel ’Fear’. Erwin Wurm (Wenen, 1954) heeft deze One Minute Sculpture met een roze teddybeer als beeld gekozen voor zijn eerste individuele museumtentoonstelling in Nederland Direktionsskulptur Con vista sulle mie montagne. Met diepzinnige humor en veel elegantie geeft de Oostenrijkse kunstenaar op eigentijdse wijze vorm aan het sculptuur-begrip. In Museum Het Domein Sittard toont Wurm voornamelijk nieuw werk met One Minute Sculptures, objecten, foto’s, videowerken en een installatie waarmee hij refereert aan het werk Voglie vedere i miei montagne van de Duitse kunstenaar Joseph Beuys. Ook is een gedeelte van de eerste fotoreeks van de One Minute Sculptures uit 1997 in de tentoonstelling opgenomen. Erwin Wurm, die als student schilder wilden worden, is beeldhouwer: hij hakt in de beelden, die mensen van zich zelf, van objecten of van sociale, politieke of artistieke conventies hebben. ’In den meisten meiner Arbeiten behandle ich ein Feld von Situationen, in denen sich verschiedenste uns ständig begleitende Ängste, Vorstellungen, Konditionierungen, Neurosen geltend machen. Anscheinend reizt das manche Leute zum Lachen’, aldus de kunstenaar. In tekeningen, installaties, foto’s en plastieken van enorm uitdijende auto’s en huizen (FAT-serie) drijft Wurm de onderlinge relatie tussen mens en object, tussen de vermeende toeschouwer en kunst(enaar) op de spits. Bij Wurm kan alles tot een beeld, tot een sculptuur worden: een gedachte, handelingen van één minuut of het publiek dat instructies uitvoert. Een sculptuur wordt over het algemeen gezien als een ruimtelijk werk dat is ontstaan door het wegnemen van starre materialen. Die blijkt Wurm vooral in de hoofden van zijn publiek te situeren, in opvattingen, verwachtingen of de drang tot zelfbeheersing waarmee de kijker door de uitnodiging om zelf de sokkel te beklimmen geconfronteerd wordt. Als de One Minute Sculptures worden uitgevoerd, dan heeft de hand van de kunstenaar er zijn sporen in achtergelaten.