Catalogus Jowan van Barneveld | Museum Het Domein, Sittard | 2009


 

Catalogus
Jowan van Barneveld
Echoes
Museum Het Domein
Sittard, 2009
20 x 26 cm
76 p

Met de tentoonstelling Echoes presenteren Museum Het Domein en DSM de eerste museumsolo van de Sittardse beeldend kunstenaar en muzikant Jowan van Barneveld (Veghel, 1978). De kunstenaar werd vooral bekend met zijn duistere schilderijen, die opgebouwd zijn uit verschillende lagen zwarte acrylverf. De werken geven zich slechts langzaam prijs. Geleidelijk zijn op de monochrome doeken figuratieve elementen te ontdekken. Behalve schilderijen van de laatste vier jaar, omvat de tentoonstelling ook een nieuwe installatie, die de kunstenaar speciaal voor deze gelegenheid vervaardigt. Jowan van Barneveld bereikt in zijn schilderijen sinds 2005 een soort nulpunt van het schilderen – alsof ieder schilderij zijn laatste is. Zowel de onderwerpkeuze als de verfbehandeling kenmerken zich door een zekere onpersoonlijkheid. De schilder ontleent zijn motieven veelal aan anonieme of anderszins obscure bronnen op het internet. Landschappen en aan popmuziek gerelateerde onderwerpen wisselen elkaar af in zijn werk. Van Barneveld heeft een speciale preoccu­patie met zanger Kurt Cobain van de band Nirvana. ‘Er stond iets op het spel in zijn muziek’, zegt Van Barneveld. De omstandigheden waarin Cobain zijn vroegtijdige dood vond, zijn nooit geheel opgehelderd. Voor zijn tentoonstelling in Het Domein bouwt Van Barneveld een reusachtig schaalmodel van de etage boven Cobains garage in Seattle, de plek waar de Nirvana-zanger in 1994 levenloos werd aangetroffen. In enkele schilderijen uit 2006 had Van Barneveld zich al beziggehouden met dit motief. De laatste jaren gebruikt Van Barneveld voor zijn schilderijen ook regelmatig foto’s van eigen hand. Voorafgaand aan de optredens van zijn stoner-rockband Viberider maakt hij vanuit de coulissen foto’s van het podium waar hij optreedt. Alle motieven waarvan hij zich bedient, worden door Van Barneveld in glacerende laagjes zwarte acrylverf uitgevoerd op doek. Persoonlijk ‘handschrift’ is er uitgebannen. Van Barnevelds werk houdt zich ergens op tussen verschijnen en verdwijnen. De voorstellingen doemen maar moeizaam op uit de verf. Ondanks zijn onderkoelde, anonieme werkwijze lijkt hij vooral geïnteresseerd in de uitdrukkingsmogelijkheden die het medium schilderkunst vandaag de dag biedt. Met zijn broeierige natuurtaferelen, blokhutten waar zelfmoorden werden gepleegd en poppodia die zinderen van de spanning voor het optreden lijkt Van Barneveld op zoek te zijn naar hedendaagse sublieme voorstellingen. Naar plekken waarin we kunnen opgaan of verdwijnen, zoals de kunstenaar zegt, ‘plaatsen die groter zijn dan wij’.