Catalogus Chaim van Luit | Bonnefantenmuseum Maastricht | 2013

Catalogus
Chaim van Luit – Third Rail
Bonnefantenmuseum Maastricht, 2013
20 x 26 cm
48 p

Graffiti en omzwervingen door bossen en Europese steden bepaalden de tienerjaren van Chaim van Luit (Heerlen, 1985), evenals zijn tijd bij de Koninklijke Marine later.
De titel van de tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum, zijn eerste museumsolo, refereert niet voor niks aan de gevaarlijke elektrische geleider waarmee treinen en metro’s onder hoogspanning worden aangedreven.
Nog maar net losgekomen van de woelige context van de kunstacademie, onderscheidt Chaim van Luit zich door de eigen(wijze) en meditatieve kwaliteiten die hij zijn kunstwerken weet mee te geven. In een tijd waarin veel artistieke oeuvres gedreven worden door engagement en het grote ideologische discours, vormt het werk van Van Luit een welkom contrapunt. Vertrekkend vanuit een bijzondere fascinatie voor de waarneming, voor de mechanismen van het ‘kijken’, ontstaat er onder zijn handen een onderzoekend oeuvre van op het eerste gezicht simpele, gereduceerde vormen, die bij nadere beschouwing een intense beeldende impact blijken te hebben. Hoewel Van Luit zich daarbij bedient van heel diverse media, waaronder video, audio, steen, vuurwerk, zout en site-specific aangetroffen materiaal, laat zijn werk zich naar eigen zeggen het best omschrijven met de term ‘Schilderkunst’. Hoe het ook zij, het werk van Van Luit is volstrekt autonoom en oorspronkelijk en zet de waarneming en de zintuigen van de toeschouwer op scherp.